Om vildmarksäventyr i Piteå

Nu publicerar jag ännu ett nygammalt kåseri ur mina ”Gamla Pite-kåserier”.

Det handlar om ”Vildmarksäventyr i Piteå”.

Jag skrattar idag eftertänksamt men så här beskrev jag detta i kåseriform förr i tiden.

För dig som orkar, vill, har tid så finns detta samt fler kåserier här:

https://staffanlundstrom.wordpress.com/

”Äventyrs- och upplevelseturism har framtiden för sig!” läste jag i en stor dagstidning häromdagen.

”Men november, december och maj är svåra månader då det gäller utomhusaktiviteter.” fortsatte reportaget, och det är väl bara att hålla med om detta eftersom min snöskoter har frusit fast.

Norrbotten har ju fantastiska upplevelser att erbjuda men då uppstår lätt följande frågeställningar:

Vad menar man med egentligen med ”upplevelser”, och var hittar man ”upplevelseturister” som är villiga att betala för?

Själv kommer jag från den lilla byn Baktsjaur som är så bortglömd att vi inte ens fick besök av Jehovas vittnen eller Elektrolux dammsugarförsäljare. De enda turister som egentligen kom till min by var de som hade åkt vilse och letade efter Lycksele djurpark!

Vi hade inte heller någon motsvarighet till dagens kundfångande gatukök som lockar hungriga bilister med ”DRIVE THRU”. Hemma i byn hade vi i stället bara en liten diverseaffär, men som fångade korv och fläskköpande kunder ännu effektivare. Utanför affären stod det helt enkelt en liten skylt med upplysningen: HÄR SLUTAR ALLMÄN VÄG! Det stoppade många turister. De som inte stannade drog vi loss från Johanssons gödselhög för 500 kr! Det var egentligen där som vägen slutade på fullaste allvar…

Genomsnittsåldern i byarna ökar samtidigt som man bygger rejäla rullstolsramper som helst ska hålla för en Ockelbo 600 med timmerdoningar. Inglasade verandor med golvvärme verkar däremot bara vara onödigt ”waller och lull-lull”, som man benämner detta i Piteå.

Hembränning börjar hellre ingen med idag. Det är onödigt och dessutom befarar man en onödig överetablering. Då är det bättre med andra former av hemslöjd har jag hört berättas.

Den otroligt duktiga hemtjänstpersonalen i dessa områden bjuds också dagligen på fantastiska upplevelser.

– Vad skulle du vilja ha för hjälp av hemtjänsten? frågade jag min buttre vän Elmer i somras.

– Ja, dom ska kunna byt en vanlig skotermatta och hjälp mej i älgjakten. Sen tyck jag att vi skit i städningen resten av året! Hä lönsch int! svarade han medan han satt och smorde in sina armar med gammal beckolja.

Eftersom utflyttningen från landet och in till tätorterna är ganska trist och total, har jag har lite svårt att se möjligheterna av ”upplevelseturism”. Vad söker en turist som vill ta sig ut i Norrbotten?

Själv tror jag att många turister söker kittlingen i att deltaga i äventyrligheter i en härlig natur. Bara de känner sig trygga och kan vända hemåt till sitt vanliga liv med en fantastisk historia i bagaget.

Som belysande exempel kan nämnas att ett tjugotal konferensdeltagare från södra Sverige bevistade Piteå för ett par år sedan. Denna tidiga vårnatt skulle övernattningen ske på ett hotell vars lokaler tidigare hade tillhört Furunäsets Mentalsjukhus. Under kvällen meddelade vi gästerna att en s.k. vildmarkskväll skulle äga rum varvid det plötsligt märktes ett sorl av höga förväntningar. Utrustade med renskinn, mat, kläder och lasson företog vi en ganska lång vandring ut i den norrbottniska vildmarken. Det betydde egentligen bara att vi gick 250 meter bort mot stranden av Pitälven. Där vi slog läger och tittade ut över vattnet medan vi undvek att se rökpelarna från ASSI och SCA:s fabriker.

I skenet från elden utspelades en fantastisk kväll med tävlingar, mat och historier. Alla beståndsdelarna i kvällens förhållandevis enkla program, förde samman deltagarna i en härlig gemenskap med många upplevelser.

Själv har jag aldrig sett en kvinna stå mitt på fotbollsplanen vid Furunäsets Sjukhus och i timmar kasta lasso runt en renkrona.

– Norrbotten är rikt på naturupplevelser!

– Jomenvisst! Det var det enda jag behövde säga medan jag fotograferade hennes leende ansikte.

Jag lyckönskar alla arrangörer som erbjuder äventyr och upplevelser till turistande människor i länet.

Men tänk om vi gemensamt skulle ge ett innehållsrikt vildmarkserbjudande till… våra egna ungdomar i Norrbotten! Då kanske vi i framtiden skulle slippa många olyckliga ”problem”…?

TREVLIG HELG

En reaktion till “Om vildmarksäventyr i Piteå

  1. Hej och Tack! Kommer själv från en by med 4 gårdar. Min fars hemby och de tre övriga var hans syskon, så tryggt kan man säga att livet var!! Bara släkten!
    Du är jätteduktig på att skriva! Sätt ihop alla dina kåserier och ge ut dem, det vore inte helt fel!!
    Lycka till o Tack för en fin stunden
    av läsning! Kram

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.