Om gamla och lite småtokiga idéer jag haft

– Staffan, du måste komma ihåg att goda idéer oftast leder till att du måste arbeta mera! sa min far gäspande när han låg på soffan efter en hård dag som skogsarbetare.

Året var 1964 och idag känns det länge sedan han yttrade de orden till mig. Jag kan ändå dra mig tillminnes hur han ofta försökte få mig att tänka före jag handlade. Det måste ha varit en nästan omöjlig uppgift redan då.

Han lyckades emellertid inte själv hålla sig passiv så värst länge på kökssoffan innan han stönande hamnade i diverse praktiska göromål inom hemmets lugna väggar.

Det berodde helt enkelt på att min mor var en mycket kreativ människa med många goda idéer, samtidigt som hon gärna såg till att min far invigdes i planerna. Dessa planer ansåg han som högst onödiga samtidigt som de skapade en sport i att försöka undfly situationen.

Än i dag kommer jag ihåg när han en gång verkligen försökte att verka intresserad av min mors inviter. Det var när hon en dag ville att de gemensamt skulle göra en stramaljtavla. Tavlan skulle så småningom bli ett av priserna i ett välgörenhetslotteri.

– Bara om du inte berättar att jag har sytt så kan jag vara med, svarade han.

Men efter mängder av tvehågsna försök och några små svordomar räddade sig min far in på toaletten med senaste numret av tidningen ”Se”.

Eftersom han ansåg mig som en allierad så släppte han in mig i det allra heligaste.

Medan han vände på bladen så avslöjade han följande hemlighet:

– Min son, du ska veta att kvinnor ser möjligheterna, medan männen ser hindren! sa han lugnt utan att släppa tidningen med blicken.

I efterhand undrade jag om det var av denna enkla anledning som han så ofta satt på toaletten och läste just senaste numret av ”Se”?

I dag har jag själv varit med om att skapa många idéer som ibland förkastats, men ibland också utmynnat i ”hälljokansch mycke arbäjt” som vi säger här i Piteå.

En av mina idéer handlade om den ständigt återkommande frågan:

VILKET TOAPAPPER RÄCKER LÄNGST?

Själva frågeställningen är väl inte av den dignitet som skulle rendera ens ett minimalt försök till svar från ”De lärde i Lund”.

Jag tyckte i alla fall att en sån här liten ”skitfråga” var viktig, och därför diskuterade jag den med mina vänner under en lång tid. Ingen tycktes fästa sig vid vad man använder för sorts papper. Ingen brydde sig hellre om hur länge en rulle räckte, bara den inte tog slut mitt i ”kalaset” som man säger.

– Toapapper ska vara mjukt! var den enda åsikt jag hörde. Löjligt!

Jag hade istället en idé om att kunna bevisa att man faktiskt kan välja det MAXIMALA TOALETTPAPPRET genom olika tester och mätningar!

Jag kan också passa på att berätta att jag fick arbeta helt ensam med min idé. Ingen annan ända än min egen lyftes till hjälp när idén utmynnade i kroppsligt arbete.

Helt uppfylld av mitt uppdrag körde jag runt bland Piteås alla affärer och började med mitt mödosamma uppdrag att inköpa toalettpapper. Bilen fylldes sakta men säkert av rullar med både hårt och löst rullat papper. En del rullar hade vackert färgat papper med olika stora hål i mitten medan andra var så otroligt ihop plattade att de skulle ledigt ha rymts i ett CD-fodral. Måste toarullar verkligen se ut som om man kört en ångvält över dem?

Sen köpte jag dessutom några hushållspappersrullar.

För att inte väcka alltför mycket uppmärksamhet i mitt ganska ensidiga val av varor, så köpte jag dessutom en bit korv på alla ställen. Hårt arbete kräver mat.

När jag äntligen kom hem så vältrade jag ut alla rullar på gatan i det villakvarter där jag bor. Sedan rullade jag ut samtliga rullar längst gatan. Det dröjde inte länge innan de första intresserade åskådarna dök upp. I denna situation formuleras gärna frågorna till muntra påståenden:

– Håller du på med att duka långbord?

– Har du tappat förståndet eller toarullhållaren?

På dessa frågor finns inte så mycket att svara på. Jag fortsatte istället med att rulla ut mina rullar. Till sist sågade jag av hushållsrullarna på mitten och rullade ut även dessa på gatan.

Idén tog sig alltså uttryck i hårt arbete och full rulle. Resultatet blev i alla fall att jag idag vet vilket toapapper som räcker absolut längst och det känns otroligt skönt!

TREVLIG HELG

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.